Tuesday, February 19, 2008

Petang smalam, otw balik ke rumah....

Mama : Esha makan apa tadi waktu rehat?
Esha : Esha beli kopok lekor je singgit.
Mama : Singgit Esha beli?. Habih ke makan?.
Esha : Abih.....
Mama : Esha bwak berapa keping duit pagi tadi? (ckp kira keping senang. sekeping seringgit,
kalau dak tak paham budak nih).
Esha : Esha bwk satu je Ma, yg lain Esha letak dlm box (tabung la tuh).

*Dlm situasi di atas, En. Ayah hanya jd pemerhati/pendengar smbil angguk2....mungkin layan ubat selsema yg belebihan, mungkin tengah pikir cemana nak bagi benti ingus yg asik meleleh, Mama kurang pasti.

Pagi ni, otw ke opis/skolah Esha.....

Mama : Smalam beli kopok lekor smpai singgit tu Esha mkn ngan sapa? (tanya lagi sebab
cam tak caya dia bley abih smpai 5 kpg kopok lekor)
Esha : Esha makan sorang je la. Kawan Esha makan kueh.
Mama : Singgit dpt 5 keping kan?...
Esha : Esha amik dua je. Pastu Esha kasi kakak tu singgit.
Ayah : Abih tak amik baki?. Dua tu empat puluh sen saja. Sekeping kan dua puluh sen.
Esha : Kakak tu tak kasi pun. Esha tunggu dah lama. Pastu Esha pegi jelah..
Mama : Mana boleh mcm tu. Lain kali bagi duit cukup2 je. Atau pun Esha mintak balik baki.
Kakak tu lupa kot.

Kalau hari2 dok sedekah kat orng kantin tu jenoh la Mama kan. Tp Mama percaya nanti dia akan pandai sendiri. Mama baru2 pegang duit dolu2 pun ada gak jd centu kot...kot, hahahah yalah kot sebab dah lupa. Tp seingat Mama dulu Tokwan tak pernah bagi pegang duit banyak2. Duit skolah dulu 5 kupang saja (50 sen). Cukup beli kueh, air. Mee goreng 30sen pun ada masa tu kalau tak silap. Tp seciput la pun kan. Kueh dulu baru sekupang seketul.

Skarang memang kalau sringgit tu mcm sikit. Tp Mama tak akan bagi lebih kat Esha selagi dia tak pandai betul uruskan duit dia. Ni dah kali keberapa tah dia beli tak amik baki. Mula dulu memang dia tatau ada baki, pastu dah diajar, dah tau, lepas tu lupa sebab sebok nak ikut kawan. Ni dah malas pulak nak tunggu baki....

Memang kalau tengok proses jual beli antara budak2 ni ngan orang kantin tu bley buat Mama migrain....dah la tak berator, pastu semua pakat jerit 'kak, kopok satu kak... kak eskrem satu kak....kak roti satu kak'....cer bayangkan kalau 10-20 orng ckp benda yg sama serentak...tak ke kepoh jadinya. Sora sorang2 nyaring, halus, jerit pun ada. Orang kantin tu pun tatau mana satu nak tala. So tak salah dia jugak la kalau dia lupa nak pulang baki duit budak2 tu. Dpt yg berani + kuat jerit bley la dia jerit tunggu baki dia. Dpt cam Esha yg 'pemurah' pakai tak mintak dah la.

*Tengah cari idea nak kurangkan pemurah dia tu hehehhehe....

2 comments:

Ceera said...

saya dulu banje 50sen je... kebangsaan 30sen, agama 20sen... hehe...

ESHAELYN said...

dulu memang la cukup ceera. skarang ni air segelas kecik setoett tu ja dah 50sen..huhhh...dah tu sirapnya amatlah cair.