Tuesday, October 28, 2008

Sabtu 25 Syawal 1429H

Pagi kami anak beranak melepak kat mamak. Dah kenyang balik belek2 pokok kat belakang rumah.
Pokok cili ni la yg Nenek main campak2 ja biji dia. Besar dan sehat ja pulak. Dalam dok belek2 tu terselit sebiji cili hijau, kecik skit dari tapak tangan Cik Jah....ye tangan saya tu boh penampar barang sedass dua pun sedap.
Sebenarnya balik raya haritu dah ada sebiji, tp tak smpat nak snap gambar Maktok dah potong dan campak cili tu dlm kari(gulai) he he he.....Bila Cik Jah kata 'lah, awat mak boh cabai tu dlm gulai....org tak amik gambar lgi ni'. Maktok jwb 'awat pulak nak ambik gambaq cabai dok tak dok nih. Tu dlm peti ais banyak cabai ambik la'. Hohohoho......tak kan la nak ckp 'mak, org kan blogger, harus gmbar cabai pun nak ambik'. Macam la Maktok kesah kalau Cik Jah ckp lagu tu kan he he he.....
Daun kesum tepi pokok pisang ni pun main cucuk2 ja naik elok la pulak. So kesimpulan disini, kalau nak bercucuk tanam, cucuukkk jalah sesuka hati, InsyaAllah dia akan naik subur. Kalau kita hari2 dok belek, tenang tenang he he he lambat suboq tak pun tak naik langsung he he he. Tanam tanaman ni cukup la habuan Cik Jah nak main masak2 seminggu sekali tu. Kalau hari2 pun cukup la untuk kami anak beranak...kalau ramai2 kena beli kat pasar jugak la kan.
Tengahari kami siap2 nak pg open house Perbadanan. Tengahari tak masak. Makan pree kat opis.
Lepas makan-makan, lepak-lepak tengok persembahan. Cik Jah tak bwk camera, takat guna camera hp ja. Kelabu asap. Gasak jalah.
Ida ngah nyanyi lagu raya. Tah lagu sapa tah dia nyanyi.

Elyn yg kat bwh ni keras tak gerak2 dah....dek kerana terpukau ngan sora acik ida ka, terpegun ka tah la. Tp smpai acik ida abih nynyi la dia duduk centu.

2 comments:

madulebah said...

cik jah tunjuk cili hijau ka tunjuk gelang tangan?

ha ha ha

MAMA ESHAELYN said...

madulebah - waaa...nampaknya awak lebih berminat dengn gelang saya dari cabai tu no....materialistikk tauuuu awak nihhh...hik hik hik.