Monday, December 1, 2008

dugaan....

Hampir bersawang blog saya sebab dah dekat seminggu saya tak jengah. Macam-macam hal yang jadi minggu lepas yang membuatkan saya tak cukup masa nak masuk blog dan update cerita baru. Salah satu sebabnya saya sebok sebab bos saya nak menunaikan fardhu haji. Dia nak clearkan kerja-kerja dia sebelum dia pergi. So kalau dia dah sebok tak kan saya nak tolong tengok saja kan. Saya tolong la dia serba sikit apa yg patut. Dalam pada tu, saya berdepan dengan 'sejenis makhluk' yang hampir pupus kat muka bumi ni. Boleh ke kata hampir pupus....hmm atau mungkin makin banyak makhluk yang macam ni skarang?...hmmm wallahualam.

Tak tau lah saya nak kategorikan makhluk ini alien ka hantu ka 'jemuan' ka..hehehehe tp ada jugak kawan-kawan saya yang kata makhluk ni lebih kurang macam 'ahli sihir tua yang naik penyapu'...hkhakahkhakha...ok, cukup kelakar gelaran tu..hehehehe....tp makhluk ni jenis yg depan kita ckp macam lain, depan orang ni ckp mcm lain pulak, kendian nanti esok2 ckp mcm lain pulak. Dia buat semua ni semata2 nak make sure nama dia kekal baik. Tp pada saya, kalau atas apa alasan sekalipun, tak perlulah smpai nak mengaibkan orang lain. Dia seharusnya menunjukkan contoh yg baik kepada generasi muda macam saya...bukan sebaliknya. Dan akibat kejadian itu, saya jd kurang hormat pada dia. Sebab saya tidak pernah berdepan dengan org yg seusia ibu/nenek saya tp amat 'kasar' dalam bahasa dan perbuatannya.

Dan rentetan dari kejadian minggu lepas, saya rasa amat terluka, tertekan dan segala macam emosi yang amat tidak menyenangkan dan memaksa saya membuang air mata saya...rugi kan. Tp setelah difikir-fikir, saya ambil sisi yg positif dalam hal ini. Mungkin ada hikmahnya Allah temukan saya dengan makhluk ini, supaya saya menjadi lebih dewasa dan lebih matang dalam menangani hal-hal dunia wallahualam.....

p/s : Semoga Tuhan ampunkan dosa-dosa saya dan saya mohon dijauhkan dari bertemu orang yg seperti ini lagi dimasa depan. Amin...

2 comments:

Nida Shaari said...

Itu dugaan.. Dan banyak-banyak berdoa kepada Allah.

Dan Cik Jah kena sentiasa ingat. Walau apa pun dia buat dan kata pada Cik Jah, jangan sesekali balas balik dengan kekasaran yang serupa atau lebih.

Itu nanti meletakkan Cik Jah tak ada bezanya dengan dia..

Cik Jah said...

madulebah - betul....saya setuju dengan awak. diam tak bererti kita kalah kan...alhamdulillah, Allah masih beri kekuatan pada saya untuk tidak balas apa saja yg dia ckpkan pada saya....thanks cik madu.