Monday, August 24, 2009

belotok

Hhehehe cam best ja tajuk. Belotok ni nama kueh ye adik2....sepanjang saya idop kat donia ni, memang salah satu kueh yg paling saya suka bila bulan puasa, kueh belotok ni la. Sebab apa nama dia belotok saya pun tak pasti, tp saya syak mak saya reka sendiri sebab rupa paras belotok ni yg montok2. Kreatif kan mak saya?????... Tp kan sekreatif mak saya, kreatif lagi abang ipar saya. Dia bantai tukaq nama belotok ni jd 'blower' hik hik hik.....smpai sekarang dia panggil blower...belasah jalah janji rupa paras dan rasanya sama.


Belotok yg saya buat ni betui la montok...hehehe pttnya kecik2 skit bujurnya. Tah cemana gemok pulak jd kui kui kui....belasah jalah.

Sebenarnya saya baru buat belotok ni hari Sabtu lepas. Sepanjang saya kawin lebih kurang 8 thn, ni first time saya try buat sendiri. Sblom ni saya mnta mak saya buat ja. Kali ni rasa gedik sungguh nak buat sndiri. Tp yalah air tangan mak tu tiada tandingan kan. Walaupun hampir menyamai rupa dan rasa, tetap mak buat juga best. Saya buat, saya rasa mcm kulitnya liat skit (konfirm telebih tepung huhuhu), intinya kureng pedas dan masin....aterrr kata puasa, cemana nak rasa, main belasah jalah letak garam...ok itu semua alasan. Mak saya buat pun time dia puasa gak tp sedap gak kan....

Belotok ni intinya sama ja cam inti yg saya buat karipap haritu, guna kentang dan daging, tp perasa lada itam. Kulitnya mcm kulit cucur badak, pakai ubi keledek....tp ni satu lagi saya silap. Mak saya pakai keledek yg warna oren, saya p belasah beli keledek yg warna purple, terus hitam kueh saya hahahahaha...ya ya saya amat gemar warna purple, so saya beli la keledek purple dengan harapan kueh saya cantik. Tp saya silap perhitungan, rupanya purple bila lepas direbus dan digoreng jd itammmm...huhhh...

Harini saya tak masak, nak beli ja. Sebab barang basah pun tak ada dlm fridge. Nak p cari lambat pulak nak berbuka nanti. So harini beli ja lah senang. Sahur nanti saya masak. Walaupun goreng telor tp lagi sedap yg simple2 mcm tu. Alhamduillah juga kali ni saya sihat dan kuat untuk puasa. Masa mengandungkan Amelyn dulu pun masa bulan puasa saya tengah ngandung 4 bln lebih kurang. Tp masa tu saya lembik, tak tahan sgt. Adalah saya tinggal puasa 6-7 hari lebih kurang. Tp kali ni saya boleh tahan, dan harap2 saya boleh puasa penuh thn ni. InsyaAllah.
Ok la, selamat berpuasa dan selamat berbuka kawan2...

2 comments:

Zimah said...

x pernah sy makan kuih ni..sedap ek..?

sila klik kat link bawah ni ek..pastu minta komen sket..I masuk contest ni..

http://myziemah.blogspot.com/2009/08/peraduan-promosi-penyusuan-susu-ibu.html

thanks..

Cik Jah said...

zimah - sedap la pada tekak akak...hehehe...

ohh ok insyaAllah kita komen.