Monday, November 1, 2010

saya nak kurus!...

ya ya sila percaya dgn tajuk di atas...sesungguhnya itulah azam saya skarang he he he...

mmg org akan kata 'ehh mana da gemok pun...ok la nih...nanti kurus sgt x cantik, laki peluk x sedap teettt bla bla bla' haa begitulah tiap kali saya ckp saya nak kurus.....saya bukan la anorexsia juga....saya normal cumanya saya nak turunkn berat badan....huhuhuhu...last timbang masa balik raya haritu dah 65kg okeh....huihhh...dulu 65 tu time ngandung ja...

sblom raya haritu kan bos saya ni ada la bg produk kesihatan yg dia makan soh saya try....dia mmg kurus skarang ni. tp kalau dr gaya bos saya tu mkn, x yah amik apa produk pun boleh kurus.....secoet ja mkn...mana x kurus....dibandingkan dengan saya yg makan bertambah2 semangat ni makan kan...haaaa....mmg sah la gemok cik jah oit.

ok berbalik kepada kisah ubat itu.....time saya amik tu mmg saya notice berat saya kurng, perut pun kempis. pg2 otomatik memang rasa nak berak lah....pehtu kat opis asik la haus...minum jakerja. bila dah asik minum harus la ke toilet kan. berulang2 la ke toilet pulak. tp sungguh badan saya susut. lepas tu bulan puasa. saya try amik sekali, tp bdn saya mcm nak mengigil..sbb puasa kot.jdnya saya stop. pehtu raya...tau jalah kalau raya ni mcm mana gaya makannya....siang mlm pg petang makan ja kerja...pehtu blk kg pulak kan..sedap la mkn beramai2 + mak masak, mak metua masak...

mak saya ok lg. biasa2 ja masaknya. lgpun kalau umah mak saya bnyk saya ngan kakak2 yg masak ramai2. tp ibu mertuaku yg pernah mempunyai kedai mkn itu kalau masak haishhh....kalau lemak ni sesungguh2nya lemak. dia pulak org minang ni asik la lomak cili api..siang malam lomak cili api yo kojo eh.....pekat likat melekat2 pulak tu. lemak cili api udang lah, ikan lah ayam lah. hari2 lauk tu warna kuninglah kira. x masak lomak, kari pulak..haih....pehtu makan bertambah2. sedap la katakan.....dia pulak kalau anak2 balik pulun masak mcm kan nak kenduri sekampung. jdnya jarang saya memasak dirumah mak metua ...phewwww selamat!. kihkihkihkih...

Pehtu sekali seblom blik ke KL saya timbang la berat saya...warrrghhhhhhh.....hampir 66kg kot....aiyohhh cam nak fitammmm......oh tidakkk tidak....tp blk ke sini pun masih la x boleh nak kurangkn makan. lapar ja kerja. pehtu di opis gila2 open house segala kan masa tu...haishhh lg la. tp slowly saya try to avoid nasi atau x amik nasik mlm2...saya mkn la benda lain2 minum milo saja ka....biskut ka gitu...

dan.....skarang dah hmpir smggu saya x amik nasik dlm erti kata yg sebenar...cuit2 skit2 tu ada lah....smalam sabtu ahad pun saya x mkn nasik tp saya ratah2 lauk ja. sblom ni mmg x boleh tp alhmdulillah skarang ok ja dah...smalam saya buat sup sayur letak banyak2 carot, brocolli, fish ball segala. saya mkn tu saja tengahari dan mlm...kenyang alhmdulillah. nak try kurangkan nasik selagi terdaya. bukan la nak kurus sgt tp kalau badan berat ni mengah la. x suka. naik tangga pun rasa mencungap2.....kadang dah turun bwh lupa pulak bwk turun hp ke apa dah malaih nak naik. suka la soh amelyn ke esha yg naik amik.....

saya nak berat saya jd paling koman pun 58kg. mmg dgn ketinggian saya yg 168cm ni 58 tu akan jd tiang letrik ka tiang lampu la gayanya...tp cik jah x kira.....lg best 55kg. perhhhh....last 55kg, sama esha baru umur 1-2 thn kot. lepas tu statik ja 58-56 kg..haih. tp kalau badan kecik skit terutamanya tang bontot ngan perut tu kan, nak beli baju amatlah mudah. sarung ja ok..ni tidak. sarung ja sangkut tang tutt sangkut tang tetttt...cemanalah haih. tekanan ok.

cik li dia x heran pun. saya ja yg gedik lebih nak kurus. nak kata x bnyk gerak x jugak. keja rumah semua saya buat sndiri. kalau nak ikut senaman mcm tu pun dah cukup kan. kiranya ubat yg bos saya bagi tu kalau kita amik pun kena jaga mkn jugak la.kalau dah x mkn ubat tu, makan pun x jaga mmg double la naiknya..huhh scary....bapak saya pun marah bila saya ckp saya mkn ubat tu. sbb katanya ubat2 kurus ka makanan kesihatan ka mmg akan ada kesan smpingan pada buah pinggang. lambat atau cepat ja. jdnya nak kurus dan sihat, bersenam + jaga mkn + minum air kosong bnyk2...baik bapakkkk.......:))

ok la sudah la merepek cikjah...dah panjang karangan nih....daaaaa....

No comments: