Tuesday, January 20, 2009

macam-macam

Pagi ni saya terkejut bangun sebelum alarm hp kejutkan saya. Lagi 15 minit pukul 5 saya dah terpisat-pisat tak boleh tidor. Saya bangun duduk bersila. Pikir, apalah aku nak buat subuh2 buta nih.....awat la mata ni celik awal sgt. 15 minit tu berharga ooo. Tp setelah dipikir2, takut terlajak langsung terlepas subuh, saya pun bangun. Terus mandi siap2. Lepas tu turun bawah bukak fridge keluarkan bahan2 yg dah disiapkan smalam. Nak buat bihun goreng.

Keletung keletang keletung keletang periuk belanga terbang, lebih kurang sejam pastu siap breakfast, bekal Esha & saya, air Cik Li & air Esha tak lupa juga bekal Amelyn. Air tak boleh bancuh seteko pepagi ni, tak abih. So untuk Cik Li nescafe secawan, Esha susu satu mug. Saya minum air masak sebab saya nak jaga body muhehehe...tipoooo.

Dah siap semua tu baru saya naik solat. Lepas solat, mintak doa bagi saya sabar nak kejutkan anak dara kesayangan dan laki yg terchenta...sebab apa tau, sebab depa dorang ni amat payah nak tidor malam dan juga amat payah nak bangun pagi. So saya kenalah berdoa lebih skit part tu takut angin pulak pagi2 ni pun boleh spoil mood kan. Amelyn skarang ni masih senang dikejutkan. Tak tau la pulak esok2.

Dah siap semua bangun, mandi bagai, saya kena kerah pulak depa makan. Esha ni betul2 ikut perangai ayah dia. Susah nak breakfast. Tp saya takut dia kena colic so saya paksa juga dia jamah sikit dan minum susu untuk lapik perut. Masa saya baru kawin dulu Cik Li lagi la tak pernah jamah apa yg saya masak breakfast sebab dia memang tak mkn pgi. Tp lama2 ok dah sikit. Tp tak boleh makan banyak sgt. Makan sikit2 saja, lapik perut.

Saya pula, memang diajar dari kecik makan pagi. Mak saya dulu tiap pagi tak daknya kueh2 ni. Breakfast kami waktu tu memang heavy2. Nasik lemak, nasik minyak, nasi goreng, nasik tumis...semua jenis nasik la. Kadang cekodok, kadang ada juga peknga (atau kata lain tempek kat belanga ~ org Key El panggil lempeng hik hik hik). So saya dah biasa mkn pagi. Kalau saya tak makan, langsung satu hapa kerja saya tak boleh buat. Menggigil2 satu badan. Tak makan mlm tak pa lagi, jgn tak makan pagi. My blood can go upstairs u know....

Tadi smpai opis, saya dah belasah breakfast saya kat pantry. Tp harini saya makan sorang, sebab kwn2 lain tak smpai lagi. Selalu ramai breakfast sama2. Saya dah tak larat nak tunggu, so saya bedal la sorang. Pkul 810 lebih kurang saya dah ready kat tmpt. Bos saya pg ni smpai petang tak ada kat office. Ada bengkel \:D/ hik hik hik.

Tetapiiii...ceh tetapi tu. Walaupun dia ada bengkel, tak bermakna dia tinggalkan saya terkontang kanting bersuka ria di office ni. Dah selambak kerja dia suruh saya buat. Tp tak ada dateline..hehehe cemana tu. Sukahati la bila nak buat, gitu eh bos???. Bos saya ni tak cerewet sgt, asalkan kerja siap, ok. Lain sukahati ko la nak buat apa pun. Saya suka mcm tu. Cuma kadang-kadang tu permintaan dia tu diluar batas pemikiran saya. Ke nak jd bos kena kreatif gitu. Mintak main sedap mulut ja. PA kau nak buat cemana gasak la dia. Kot dpt PA cam jin 'i dream of jini' tu ok la, pejam mata, angguk ja jd. pejam mata, angguk ja jd. Tp dpt PA cam saya yg sungguh menggunakan logik akal ni mcm mana?. Pejam berkali-kali, angguk angguk geleng2 pun belum tentu jd...huhuh

Ok apabila Cik Jah dah start merapu, silalah berhenti wahai Cik Jah...smbung kerja pi...

No comments: